Madelene Wikstén - Uppfödare

Det bästa med juni?
Visst kan man säga sommar, sommarlov (om man är i den åldern), värme, ljusa kvällar eller semester på ingång.
Men det är få saker som slår att kolla ut på en äng med spralliga, glada, nyfikna och enormt söta föl.
- Det är det roligaste som finns, säger Madelene Wikstén.


Travsporten är en folkrörelse och en företeelse som är full med känslor. Att vara uppfödare i travsporten är att ta det ett steg till, uppfödare är proppfyllda med känslor. Hela tiden. Men kanske allra mest nu och några månader tillbaka. För det är på våren, i samband med att dagarna blir längre för varje dag, som de föds. De nya hästarna, stjärnorna, de individer som skapar drömmar för både sina uppfödare och kommande ägare.

Att vara uppfödare är naturligtvis tufft och framför allt ovisst. Du vet, framför allt inte om du tänker sälja hästen på en auktion, hur mycket du kommer att få betalt. Du kan bara hoppas att just den hästen hamnar hos rätt tränare. 
Men det är samtidigt underbart. För du knyter ett livslångt band till en häst som fötts hos dig. Ägare kan bytas ut, tränare likaså, men stämpeln som uppfödare följer hästen hela livet.

- Visst är det fantastiskt att se hästarna man fött upp tävla i stora lopp, men för oss uppfödare är det små saker som kan bli otroligt stora. Mindyourvalue W.F. sprang in över elva miljoner kronor och var fantastisk. Men för oss var det fantastiskt att han kom tillbaka hit ibland. Robert Bergh åkte gärna upp hit för att starta då han visste hur glada vi blev att få klappa och rå om honom en stund igen, säger Madelene Wikstén.

Madelene och hennes pappa Roland är Stall WF i Boden. Norrbottens största uppfödare och några som bevisat att travhästuppfödning kan ske varsomhelst i Sverige. 
- Jag tycker faktiskt att vi kan jämföra oss med Gotland häruppe. Många fokuserar på att vi har mörka vintrar, men jag skulle vilja vända på det och säga att vi har fantastiskt ljusa somrar. Somrar och ljus som i sin tur producerar ett gräs som är enormt näringsrikt, säger Madelene.

- Faktum är att hästarna som föds här blir både fina och lite tåligare än de som föds på andra ställen. Lite kyla på vintern är inget jag eller hästarna mår dåligt över. 
I år har det fötts tolv föl hos Stall WF, varav åtta som är Madelenes egna.
- Ett kallblodsföl sticker ut. Han är efter Overvik Prinsen. Kolsvart med vita ben, det känns redan nu som något extra.
Och samtidigt som fölningarna pågår är det ju också nu det fixas inför nästa år.

- Jag är utbildad seminör så varje måndag, onsdag och fredag är det koll. Men vi har fått alla föl som vi skulle få nu. Det kommer säkert att komma någon eller några sena semineringar också, men annars börjar det lugna sig. Då får jag mer tid till att träna hästarna också, säger Madelene med ett skratt. 
Uppfödaren som satt Norrbotten på avelskartan.