Unionstravets resa till 2025

En dröm om en fast V75-dag på Färjestad.
En joggingtur och en fikarast på kontoret.
Så skapades Unionstravet 2005.
I helgen firas 20-årsjubileum.


Unionstravet har kommit att bli ett av de mest uppskattade och symboliskt laddade travdagarna i landet och dess skapelse är ett exempel på hur nytänkande och historisk medvetenhet kan smälta samman till något alldeles unikt.

Allt började är Kent Öhlander, dåvarande travbanechef på Färjestad, var ute och joggade. Under löprundan slog inspirationen till – varför inte skapa ett travdag som speglar den gemensamma historien och relationen mellan Sverige och Norge? Kent presenterade sin idé för kollegorna på Färjestadstravet. Stämningen blev snabbt entusiastisk, inte minst när någon påminde om att det nästkommande år skulle vara 100-årsjubileet av upplösningen av den svensk-norska unionen.

- På den tiden var det som en tombola hur V75-dagarna placerades. Då var det svårt att skapa ett återkommande event. Unionstravet blev lösningen på det, säger Kent Öhlander.

För Kent Öhlander var det viktigt att Unionstravet inte bara skulle bli ytterligare en dag i kalendern, utan en plattform för att locka nya grupper av människor till travsporten.

- Ju fler som blir intresserade av oss, ju större chans får vi att lyfta sporten. Och ju större chans är det att någon spelar på vår sport. Sport och spel i symbios är det viktigaste för travsporten, säger Kent.

Unionstravet skulle erbjuda en helhetsupplevelse och en landskamp. Genom att lyfta fram samspelet mellan länderna och koppla samman den historiska bakgrunden med den moderna travsporten hoppades han väcka nyfikenhet hos både gamla och nya besökare.

Den första upplagan av Unionstravet kördes alltså 2005 och blev en omedelbar succé med över 7500 människor på plats. Evenemanget präglades av både vänskap och tävlan över landsgränsen, och den historiska betydelsen gav travfesten ett extra djup. Dessutom – som avslutning på tävlingsdagen kördes en tvåhästarsduell mellan Järvsöfaks och Norges dåvarande bästa kallblod Bokli Eld.

- Det blev en dundersuccé när Järvsöfaks vann.

Men redan året efter, 2006, kördes inte Unionstravet. Kent Öhlander förklarade beslutet med en enkel men kraftfull tanke: ibland måste man låta något vila för att det riktigt ska hinna börja saknas.

- Det låter kanske konstigt, men exakt så var det. Men allt blev ju så mycket sämre den helgen jämfört med året innan så det kom ett krav från ST och ATG att vi skulle köra det varje år. Så då fick vi den fasta dagen. Det blev en win-win.

Så här har Unionstravet slutat sedan starten 2005

2005: 9–3

2007: 7–3

2008: 10–2

2009: 8–4

2010: 9–3

2011: 11–2

2012: 9–2

2013: 10–3

2014: 8–4

2015: 10–2

2016: 5–6

2017: 10–1

2018: 9–3

2019: 9–3

2020: 11–1

2021: 10–2

2022: 9–3

2023: 9–3

2024: 10–2